Fremtiden er billig!

 Skrevet av Alexander G. Rubio - Publisert 26.11.2009 kl. 21:39 (Oppdatert 26.11.2009 kl. 21:39)

Underholdningemail email email email email email email divider translate email email email
img
Magasinet Fast Company har en interessant artikkel oppe om den Amerikanske internettrabulisten Cenk Uygur og hans nyskapende aktualitetsprogram "The Young Turks". Med en ørliten stab, og et budsjett som er en brøkdel av hva de etablerte fjernsynskanalene bruker på å sende, så når de alikevel hundretusenvis av seere gjennom sin hjemmeside og sin YouTubekanal.

Lederen av NewsCorp-konsernet og Fox film og TV, Rupert Murdoch, har i det siste gått hardt ut mot krefter han ser på som destruktive i forhold til profitabel nyhetsdrift på internett. Han har erklært krig mot gratis nyhetsformidlere og Google.

Men sannsynligheten er høy for at fremtiden vil arte seg enda mer skremmende for ham og hans kolleger i mediabransjen. Hans avisimperium går allerede med underskudd. Og NewsCorps inntekter stammer hovedsaklig fra deres film og fjernsynsprodukter.

"The Young Turks" er kun et første vagt jærtegn om hva som vil komme i årene fremover. Det er faktisk overraskende at det har tatt så lang tid som det har gjort før noen for alvor har begynt å utnytte de mulighetene som har åpnet seg med billig, eller tilogmed gratis, distribusjon via internett og nye digitale kameraer som leverer høyoppløsningskvalitet for en latterlig liten sum.

"The Young Turks" har funnet nøkkelen til hvordan aktualitetsstoff kan gjøres på internett. Et fast sett av den gamle nyhetsopplesertypen, minimalt med opptak utendørs eller utenfor studio, gjester som kommer til studio, eller intervjues over telefon, og, ikke minst, en programleder som, i likhet med Uygur, har evnen til å snakke og improvisere nesten uavbrudt et par timer i strekk.

Men kan man bygge videre på dette og skape også drama og underholdningsprogrammer til en bredere sendeflate? Utviklingen i de siste tiårene har jo gått mot at film og fjernsynsdrama/komedie har blitt dyrere og dyrere å produsere. En episode av en standard Amerikansk TV-serie koster i dag godt over en million dollar å lage, for ikke å snakke om de hundrer av millioner en Hollywoodfilm krever.

Selv uavhengig av den økonomiske krisen, som har rammet annonseinntekter for TV-kanaler, så er det ting som kan tyde på at denne tendensen har nådd sitt endepunkt. Det ligger i luften at det kun skal en gigantsatsning som slår feil, og potensielt river et studio over ende, til før også den etablerte bransjen rygger tilbake fra de stadig større budsjettene (Kan en kandidat allerede være på trappene i form av James Camerons science fiction-film "Avatar", som har tatt et tiår å lage, og har kostet opptil en halv milliard dollar?).

De mest avanserte digitale spesialeffekter, såkalt CGI, er dyrere enn den noengang har vært. Men vi har nå nådd det punktet hvor annen generasjons effekter ikke bare er bra nok, men også er bredt tilgjengelig og kostnadseffektiv. Man ser nå spede eksempler på at fjernsynsserier, slik som "Sanctuary", nesten helt kvitter seg med kulisser, og spiller inn omtrent alt foran en "green screen", fordi det er billigere å skape omgivelsene på en datamaskin og sette skuespillerne inn i de etterpå enn det er å bygge kulisser eller flytte opptak til eksterne set.

Ting tyder på at også for film og fjernsyn så er fremtiden billig. Og som konflikten mellom bloggere og nettaviser og etablerte aviser har vist, så er det vanskelig for allerede tungrodde store organisasjoner å gjøre det like billig som nye aktører kan.

Amatørene vil gjøre sitt inntog også på dette feltet. Og det finnes eksempler de kan bygge på fra fjernsynets egen forhistorie. Fjernsyn var engang et lavkostmedium som måtte gjøre mye med lite. Et format som de brukte for å fylle sendeflaten var den klassiske såpeoperaen, som man ikke så eksempler på i Norsk fjernsyn før "Hotell Caesar".

En legendarisk serie som "Dark Shadows" (som nå blir gjort til film med Johnny Depp) for eksempel produserte en episode hver dag over flere år, med begrensede kulisser, begrenset utstyr, begrenset mannskap, og ekstremt begrenset budsjett. Nei, det var ikke i nærheten så polert som selv lavbudsjettserier i dag. Men det var godt nok. Og de greide det uten alle de tekniske nyvinningene som er tilgjengelige for selv en entusiastisk 15-åring i dag.

Det er uunngåelig at stadig flere vil oppdage mulighetene også på dette feltet. Og fjernsynsselskapene vil måtte forholde seg til et nytt landskap og selv konkurere på pris. Uansett så går underholdning samme vei som de fleste etablerte industrier med lav terskel for deltagelse. Fremtiden er billig.

Underholdningemail email email email email email email divider translate email email email

Siste 5 saker innen Underholdning


*/ ?>