En drink eller to om dagen er bra for demens
Skrevet av Helen Kirkman - Publisert 13.07.2009 kl. 18:12 (Oppdatert 13.07.2009 kl. 18:18)
Demens er betegnelsen på en rekke symptomer på sviktende jernefunksjon slik som dårlig hukommelse og evne til å fungere fullt ut i verdagen. Mange mennesker får alderdommen ødelagt av dette, og selv om kroppen ellers fungerer bra blir de pleietrengende.
Nå er det foretatt en studie i Amerika som påviser at eldre personer som nyter mellom åtte og fjorten drinker i uka er 37 prosent mindre utsatt for å utvikle demens enn de som ikke nyter alkohol. Undersøkelsen pågik over seks år og 3069 personer over 75 år deltok.
Det ple også påvist at hvis konsumet er på mer enn fjorten drinker pr uke er risikoen større for å utvikle demenssymptomer.
Studien som er utført ved Wake Forest Universitetet ble lagt fram på den internationale konferansen om Alzhaimer skriver BBC.
Et annen Forskningsresultater viser at de som drikker mye kaffe har mindre risiko for å utvikle alzheimer enn de som drikker lite eller ikke rører kaffekoppen i det hele tatt.
Det ble benyttet 55 mus som var avlet til å utvikle sykdommen. Da de var blitt omkring 18 måneder gamle, noe som tilsvarer en alder av 70 år hos et menneske, gav de halvparten av de musene som hadde utviklet tegn på sykdommen coffein i drikkevannet mens den andre halvparten fikk rent vann.
Da de så testet musene etter to måneder viste det seg en bedring hos de som hadde fått coffein mens tilstanden var den samme hos de som ikke fikk.
Nå er det foretatt en studie i Amerika som påviser at eldre personer som nyter mellom åtte og fjorten drinker i uka er 37 prosent mindre utsatt for å utvikle demens enn de som ikke nyter alkohol. Undersøkelsen pågik over seks år og 3069 personer over 75 år deltok.
Det ple også påvist at hvis konsumet er på mer enn fjorten drinker pr uke er risikoen større for å utvikle demenssymptomer.
Studien som er utført ved Wake Forest Universitetet ble lagt fram på den internationale konferansen om Alzhaimer skriver BBC.
Et annen Forskningsresultater viser at de som drikker mye kaffe har mindre risiko for å utvikle alzheimer enn de som drikker lite eller ikke rører kaffekoppen i det hele tatt.
Det ble benyttet 55 mus som var avlet til å utvikle sykdommen. Da de var blitt omkring 18 måneder gamle, noe som tilsvarer en alder av 70 år hos et menneske, gav de halvparten av de musene som hadde utviklet tegn på sykdommen coffein i drikkevannet mens den andre halvparten fikk rent vann.
Da de så testet musene etter to måneder viste det seg en bedring hos de som hadde fått coffein mens tilstanden var den samme hos de som ikke fikk.
RSS

